De belangrijkste factor voor een gezond leven is een gezonde levenswijze. Als een mens afwijkt van een gezonde levenswijze, zullen zich al snel ziektes kunnen ontwikkelen. Een ziek mens die niet weer gezond wil gaan leven, is moeilijker te helpen en te genezen!


Daarom is gezond leven de basis van iedere succesvolle behandeling en absolute voorwaarde voor herstel.

1. Eten en drinken

Enkele fundamentele richtlijnen die bij gezonde voeding in acht moeten worden genomen zijn:

Melk

Vrijwel iedereen van ons is opgegroeid met 'melk de witte motor' of 'melk is goed voor elk' en mogelijk andere kreten, die ons ervan moesten overtuigen dat melk goed is voor je gezondheid. Hoe anders is de realiteit. Na Scandinavië is Nederland het land, waar de meeste botbreuken voorkomen. In oosterse landen als Japan komen botbreuken veel minder voor. Ook zien we, dat de gemiddelde leeftijd in Japan erg hoog is. Toevalligerwijs is de melkconsumptie in oosterse landen altijd erg laag geweest en in West-Europa erg hoog. Het grote probleem is, dat een koe niet onze moeder is en dus koemelk niet onze moedermelk.
In melk bevind zich een bestanddeel dat lactose (melksuiker) heet. Om dit suiker af te breken produceert ons lichaam het enzym lactase. Dit is zeer geschikt om onze moedermelk af te breken, maar minder geschikt voor koemelk.
Ons lichaam moet zien, dat het deze halfverteerde melksuikers kwijtraakt. Het lichaam probeert dat via de galwegen, de alvleeskliergang en de urineleiders. Soms zijn de suikers met elkaar verkleeft en ontstaan er kleine steentjes. Blokkeren deze bovengenoemde afvoergangen, dan hebben wij een probleem. In de urineleiders geven deze kleine steentjes spit als klacht. Blokkeert de galgang of pancreasgang, dan verteren wij ons voedsel niet goed en hebben wij een gevoel van misselijkheid en vaak ook diarree.
Wanneer je geluk hebt, raakt je via deze afvoerwegen de nodige melksuiker kwijt. Helaas voor ons, slaan we een deel ook op in de bloedvaten. Hierdoor vernauwen deze zich en komt er te weinig voeding bij het orgaan, wat aan deze bloedvaten is gekoppeld. Zijn dit toevallig de bloedvaten van je botten, dan ontstaat op deze manier botontkalking. Zijn het de bloedvaten van de bijnier, dan heb je kans op bronchitis en eczeemklachten. Voor al deze klachten zijn er geneesmiddelen te krijgen, die de symptomen afzwakken, maar waarbij de oorzaak blijft zitten.
Jammer genoeg begint ons leven vrijwel altijd met de inname van koemelk. Zogende moeders krijgen het advies toch vooral voldoende melk te drinken. Zoogt de moeder niet, dan is de fles gevuld met koemelk ons deel. De impact die deze beginnersfout heeft voor onze gezondheidszorg is enorm. De zorg is langzamerhand onbetaalbaar aan het worden.
Gelukkig is er licht aan het einde van deze donkere tunnel. Niet alleen voor ons, maar ook voor de boeren. Er komen steeds meer lactosevrije melkproducten op de markt. Hier is de lactose uit verwijderd in de fabriek. Veel supermarkten verkopen minus-L melk. De Jumbo heeft het breedste assortiment en de Marktkauff, aldi en Lidl in Duitsland hebben ook lactosevrije producten. Ook kunnen de sojaproducten als vervangers dienen, maar... hebben wij eigenlijk wel melk nodig? Een koe hangt ook niet onder de uiers van de buurvrouw om aan haar calcium te komen toch! Ik vraag mijn klanten altijd hoe een koe aan calcium komt. De meeste antwoorden met; 'je ziet mij toch geen gras eten'! In principe zijn groente en fruit uitstekende vervangers. Aan de basis van vrijwel alle klachten speelt melksuiker een rol. Gelukkig voor ons kaaskoppen is belegen en oude kaas geen probleem, omdat hier vrijwel geen melksuiker meer in zit.

Gluten

  • Wat is gluten precies: gluten is de naam van een groep eiwitten in granen. In elke graansoort zit een type prolamine, je zou kunnen zeggen dat prolamines stukjes van gluten zijn die per graan verschillen. De prolaminesoort in tarwe, namelijk gliadine, geeft de meeste klachten bij glutenintolerantie en glutenallergie. Omdat de glutensoort en glutenopbouw per graansoort verschillend is, reageren de meeste mensen bijvoorbeeld heftiger op tarwe dan op rogge. De term 'glutenvrij' wordt vaak niet juist gebruikt. Omdat de prolaminesoort in maisgluten of rijstgluten vaak geen klachten geeft wordt dit glutenvrij genoemd, hoewel het dus wel gluten bevat. Omdat het een algemeen geaccepteerd begrip is zal ik ook het woord glutenvrij gebruiken, ik bedoel dus dat het wel gluten bevat, maar dat de meeste mensen met een intolerantie of allergie dit wel kunnen verdragen. Gluten kan bij iemand die geen gluten kan verdragen de darmwand beschadigen. De beschadigde darmwand kan minder voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen opnemen, waardoor er allerlei tekorten kunnen ontstaan.

  • Leaky gut: als de darmwand ernstig beschadigd is, kan deze op een gegeven moment doorlaatbaar worden. De tight junctions, die functioneren als een soort van handjes die de darmwand dichthouden, kunnen gaan loslaten, waardoor onverteerde stoffen en gifstoffen in het bloed komen die daar eigenlijk niet thuishoren. Volgens vele onderzoekers heeft een leaky gut, ook wel lekkende darm, een directe samenhang met auto-immuunziektes, allergieën en allerlei chronische ziektes en aandoeningen. Gluten kan bijdragen aan de totstandkoming van een lekkende darm. Ook triggert gluten candida-infecties, die er op hun beurt weer voor zorgen dat de darmwand aangetast kan worden.

  • Glutenintolerantie en glutenallergie: hoe weet je nou of je intolerant ben voor gluten? Het is lastig om een diagnose te stellen omdat de klachten bij iedereen anders kunnen zijn. In testen zijn zware allergieën vaak wel op te sporen maar bij intoleranties is dit enorm lastig. Een opgeblazen gevoel, verminderde weerstand, constipatie of juist diarree, vermoeidheid en hoofdpijn zijn slechts een greep uit de klachten waarvan gluten de veroorzaker kan zijn. Er zijn verschillende gradaties in intolerantie maar ook in allergie. Coeliakie, oftewel glutenallergie, is een auto-immuunziekte waarbij direct een allergische reactie optreedt. Er zijn ontzettend veel mensen met een bepaalde intolerantie voor gluten zonder dat ze dit weten. Het lichaam heeft dan moeite met de vertering van gluten en gaat dit uiten in de meest uiteenlopende klachten. Dit noem je een glutenintolerantie. Als je glutenvrij gaat eten is er een grote kans dat een aantal vervelende of vage klachten gaan verdwijnen. Mogelijke klachten bij een glutenintolerantie zijn vaak verkouden, slecht geheugen, mistig in het hoofd, lusteloosheid, slaperigheid, onregelmatige ontlasting, een opgezette buik, winderigheid, sterke stemmingswisselingen, spierklachten, psychische klachten.

  • Gluten, waar zit dat eigenlijk in: gluten, melk, soja en mais zijn de meest gebruikte grondstoffen als basis voor een bewerkt product. Dit komt omdat ze erg goedkoop zijn en makkelijk te bewerken, waardoor er nieuwe producten ontwikkeld kunnen worden en daar een patent op kan worden aangevraagd. De basis van de meeste bewerkte producten is dus niet gekozen vanwege het gezonde aspect, maar vanwege financiĆ«le belangen. Dit komt erop neer dat er in ontzettend veel producten gluten zit en dat we ongemerkt te veel gluten binnenkrijgen. Ook is door genetische manipulatie het glutengehalte in tarwe door de jaren heen enorm gestegen. Gevolg: de kans op een intolerantie neemt toe.
    Glutenbevattende granen: zijn tarwe, rogge, couscous, gerst, spelt, kamut Tarwe vinden we in brood, crackers, muesli, koekjes, pasta, meel. Daarnaast zit er gluten in bijvoorbeeld de meeste chips, soepen, kant en klaar maaltijden, pakjes en zakjes en sauzen. Op het etiket van een product kan je lezen of er gluten inzit, dit kan ook bijvoorbeeld een ingrediënt als paneermeel of tarwezetmeel zijn.
    Glutenvrije granen: zijn rijst, boekweit, quinoa, gierst, teff, mais (wel erg suikerrijk), amaranth (geen graan, wel een vervanger), haver (meestal)

  • Intolerant of niet: Hoe weet je nou of dit ook voor jou geldt? Heel simpel. Probeer het gewoon eens! Probeer eens 2 tot 3 weken (het liefst natuurlijk langer) glutenvrij te eten en vergelijk! Naast glutenvrij is het ook verstandig is om zo min mogelijk zuivelproducten te nemen (kaas, melk, yoghurt, room etc.) Zuivel kan namelijk een vergelijkbare werking hebben op candida-infecties en leaky gut, is slijmvormend en heeft verbanden met klachten als verkoudheid, voorhoofdsholteontsteking en eczeem.

Water

Ons lichaam bestaat voor het grootste gedeelte uit water. Vocht is essentieel voor het goed functioneren van ons lichaam. Door transpiratie, ademhaling en urine verliezen wij vocht. Het is belangrijk om dit vocht over de hele dag aan te vullen (vaak is hoofdpijn aan het einde van de dag een symptoom van vochttekort). Drink minimaal 1,5 liter in kleine hoeveelheden over de dag verdeeld (bijv. 1 glas water per uur). Doe dit in de vorm van water, groene thee of rooibos thee. Wees matig met koffie, (gewone) thee en alcoholische dranken, omdat deze de nieren aanzetten tot vochtuitscheiding, hetgeen tot uitdroging kan leiden.

Geraffineerde suiker

Het is bekend dat suiker een dief van vitaminen en mineralen is en medeverantwoordelijk voor cariës en allerlei andere ziekteverschijnselen. Daarom moet men er zo weinig mogelijk van gebruiken. Beperk het gebruik van suiker en snoepgoed. Het belangrijkste probleem voor het hele lichaam is de frequentie van de suikerconsumptie - bijna alles bevat suiker!

De permanente consumptie van zoetigheden leidt echter al na korte tijd tot een verandering in de darmflora. Omdat daarmee ook verandering komt in de levensvoorwaarden van de darmbacterieën, volgen daarmee veranderingen binnen de darmflora, bijvoorbeeld een afremming van de aanwas van (goede) colibacteriën. Geraffineerde suiker is dan ook één van de hoofdoorzaken van een verkeerde bacteriesamenstelling in de darmen en van darmschimmelziekten.

In plaats van suiker mag wel stevia of suikervrije bijenhoning worden gebruikt.

Dierlijke eiwitten

Wees matig met dierlijk eiwit, ons spijsverteringssysteem is niet ingesteld op het verteren van veel dierlijk eiwit. Het is wel noodzakelijk voor sommige essentiële stoffen, die in vlees voorkomen, om af en toe vlees te eten. Vervang vlees in de warme maaltijd door vegetarische vleesvervangers, sojaproducten, peulvruchten en eieren.

Varkensvlees

Ook varkensvlees past niet bij een gezonde levenswijze. Varkensvlees is nl. extreem toxisch (= giftig) voor de mens, en wel om diverse redenen:

  • Varkensvlees heeft een zeer hoog vetgehalte. Zelfs in zogenaamd mager varkensvlees zitten nog grote hoeveelheden vet, omdat het in tegenstelling tot andere vleessoorten (bijv. schaap en rund) ook intracellulair, dat wil zeggen in de cellen wordt opgeslagen terwijl vet verder praktisch bijna uitsluitend in vetweefsel wordt aangetroffen. Je kunt dat zien aan het feit dat zelfs uit mager varkensvlees als het in een hete pan wordt gelegd, meteen vet komt en in eigen vet kan worden gebraden.

  • Varkensvlees heeft een hoog cholesterolgehalte, aangezien vet altijd met cholesterol gepaard gaat. Het menselijke organisme heeft dan wel cholesterol nodig voor verschillende taken zoals de aanmaak van celmembranen of voor vettransport, te veel blijft te veel en veroorzaakt al gauw cholesterolafzettingen op de bloedvatwanden, één van de voorwaarden voor het ontstaan van atherosclerose (aderverkalking).

  • Varkensvlees bevat een eiwit dat vanwege zijn structuur heel snel tot ontbindingsprocessen leidt: het gaat heel snel rotten. De hierbij vrijkomende rottingsproducten vormen een aanzienlijke belasting voor darm, lymfe, bloed, lever en voor alle toxine-opslag (opslag van gifstoffen), ontgiftings- en uitscheidingsorganen.

  • De eiwitstructuur van het vlees van de varkens lijkt op die van de mensen. Daardoor wordt het door het afweersysteem binnen in de darm bij de vertering niet als een lichaamsvreemde stof beschouwd en kan het gemakkelijk via de darmwand in het lymfestelsel en het bloed belanden met inbegrip van alle eiwitrottingsproducten en toxinen ervan. Dit gebeurt veel sneller en veel gemakkelijker dan bij alle andere dierlijke en plantaardige eiwitten.

  • Varkensvlees heeft een negatieve uitwerking op het bindweefsel. Dit heeft als taak het organisme in zijn geheel bijeen te houden. Het water in het bindweefsel wordt bijeengehouden door fijn-moleculaire verbindingen die meestal zwavelhoudend zijn. Hoe meer van deze zwavelhoudende verbindingen er in het bindweefsel voorkomen, des te meer water er wordt vastgehouden en des te meer opgezwollen het is. Aangezien varkensvlees erg veel zwavel bevat, nestelen zich bij varkensvleesconsumptie veel van deze zwavelhoudende verbindingen in het bindweefsel. Daardoor zuigt het bindweefsel zich als een spons vol water en zwelt bij frequente varkensvleesconsumptie.

  • Slijmsubstanties van varkensvlees worden in pezen, banden en kraakbeen van het bewegingsapparaat afgezet. Deze bindweefselsubstanties worden door het eten van varkensvlees slijmeriger, zachter en zwakker qua weerstand. Als gevolg daarvan verrekken pezen eerder, banden kunnen de belastingen niet aan en het kraakbeen degenereerd. Daardoor ontstaan kenmerkende aandoeningen als reuma, artritis, artrose en tussenwervelschijfletsel.

  • Varkensvlees is rijk aan groeihormonen, wat niet alleen bij jongeren tot en met de pubertijd een versterkte groei teweegbrengt maar ook bij volwassenen een uitwerking heeft en ontstekingen, weefselophopingen etc. bevordert. Aangezien deze hormonen alle groeiprocessen bevorderen, bewerkstelligen ze ook de groei van kankercellen. Vanwege de bindweefselverslakking is het één van de oorzaken voor het ontstaan van kanker, want het groeihormoon versnelt de groei van kanker.

  • Varkensvlees bevat een hoog histamineconcentraat, het hoogste van slachtdieren. Deze histamine is echter de krachtigste risicofactor voor allergische reacties. Daarmee bevordert varkensvlees allergische processen, van huidallergieën als netelroos en neurodermitis tot en met hooikoorts. Het ondersteunt echter ook ontstekingsprocessen zoals abcessen, steenpuisten, darmontstekingen, aderontstekingen, witte vloed en infectueuze huidaandoeningen zoals bijv. eczeem. Bij elke stressbelasting komt histamine vrij, wat dan de negatieve verschijnselen van stressbelasting bevordert. Een met varkensvlees gevoed lichaam is door het hoge histaminegehalte minder stressbestendig en daarom gevoeliger voor maagzweren, hartritmestoornissen en hartinfarcten. De gifstoffen (toxinen) van het varkensvlees verstoren zenuwfuncties en daarmee alle andere functies van het organisme. Ze kunnen in bloed, lymfe, weefsel en ook organen allergische en/of infectueuze reacties als gevolg hebben.

Varken is, volgens alle tests, de grootste lymfebelaster. De lymfebelastingen na het consumeren van varkensvlees werken nog vier weken door!

Kant-en-klaar produkten

Beperk het gebruik van (gedeeltelijk) voorbewerkte en/of kant-en-klaar producten. Hieraan zijn vaak conserveringsmiddelen, kleur-, geur- en smaakstoffen toegevoegd. Dit zijn lichaamsvreemde stoffen en ons spijsverteringssysteem heeft moeite met het verwerken/ontgiften van deze stoffen. Let speciaal op smaakversterker E621 (mononatriumglutamaat) en op de zoetstof Aspartaam (zoetjes, light frisdrank en kauwgom). Aspartaam wordt in ons lichaam omgezet in Formaldehyde, wat een giftige stof is, waar we ook nog allergisch op kunnen reageren. De zoetjes met natriumverbindingen kunnen verkalkingen geven, die zeer pijnlijk zijn.

Fruit

Eet twee stuks fruit per dag. Koop géén groenten uit Afrika (dus ook geen sperzieboontjes uit Afrika). In deze landen wordt nog veel Lindaan gebruikt, een bestrijdingsmiddel met een sterk toxische werking. Let ook op met witte druiven uit Griekenland, ook deze worden veelal met giftige insecticiden behandeld.

Vis

Eet minimaal één maal per week verse vis of diepgevroren vis. Vis bevat vetten en nutriënten (voedingsstoffen) die voor het goed functioneren van ons lichaam essentieel zijn.

2. Lichaamsverzorging

Onze huid is een multifunctioneel orgaan. Ze beschermt ons tegen de zon, druk, stoten en verwondingen. Ze scheidt slakken uit en ontgift het lichaam. Ze bewaakt de lichaams-temperatuur door transpiratie en kippenvel. Ze moet zich tegen uitlogende zepen en allergie-veroorzakende cosmetica weren. Ze drukt jeugd en ouderdom uit, ziel en geest, gezondheid en ziekte. Ze legt contacten of verhindert die. Ze is mooi en attractief of pukkelig en afstotend. Ze is de grens tussen 'binnen' en 'buiten'. Ze is een grensorgaan dat de in- en uitstroom controleert.

Daarmee is de huid een afvoerorgaan, dat in het kader van de behandeling met de bio-resonantietherapie erg belangrijk is. Want op bepaalde tijden moet ze de afvoerfunctie van andere organen overnemen, bijv. wanneer die overbelast raken of zelfs ziek worden. Daarom moet de huid als afvoerorgaan optimaal functioneren.

Bij een slecht functionerende darm waarbij deze niet langer zijn ontgiftings- en uitscheidingsfunctie kan waarnemen, zullen gifstoffen i.p.v. via de darm te worden afgevoerd, nu met ons bloed in het huidweefsel terecht komen. Van daaruit worden ze dan in de vorm van een ontsteking van de huid uitgescheiden. Maar ook als de lever en nieren het bloed niet meer voldoende kunnen ontgiften, moet de huid opdraven en de toxinen (gifstoffen) uitscheiden. Daaruit blijkt dat erg veel huidziekten in feite uitscheidingsproblemen zijn waarbij de huid regulatiefuncties van andere uitscheidingsorganen overneemt. Vooral bij zieken voor wie ontgifting en ontslakking urgent is, is afvoer via de huid noodzakelijk. Daarom is een goede huidverzorging een eerste vereiste. Maar niet alleen bij zieke mensen, ook bij gezonde mensen, want ook die moeten voortdurend gifstoffen uitscheiden.

Verstorende invloeden

  • Shampoo en zepen
  • Dagelijks douchen en vaak een bad nemen
  • Huishoud- en reinigingsmiddelen
  • Allergieveroorzakende cosmetica, juwelen, kledingstukken
  • Zonnestralen
  • Vuildeeltjes in de lucht

3. Slapen

Slapen is de herstelfase van het lichaam. De meeste lichaamsfuncties zijn dan minder actief terwijl er een paar op volle toeren draaien, bijvoorbeeld de lever die 's nachts het lichaam ontgift.


Slaapkamers zijn tegenwoordig vaak een ratjetoe aan elektromagnetische belastingen: wekkerradio's, stereo- en video installaties, televisies, electrische lampen bij het bed, electrisch voet- en hoofdeinde van bedbodems, electrische waterverwarming van waterbedden, electrische dimmers voor sfeervolle verlichting of indirecte belichting van spiegels. Dit alles is direct van invloed op degene die in dit vertrek slaapt. Het lichaam blijft hierdoor in de actieve fase i.p.v. in de herstelfase te komen, de slaap is vaak onrustig en gestoord en het lichaam herstelt onvoldoende. 's Ochtends wordt men vaak moe wakker en sommigen voelen zich zelfs geradbraakt. Ontgifting en stofwisseling zijn gestoord en de biologische vitaliteit neemt af. Organen krijgen niet de tijd om bij te komen en raken overbelast! Als gevolg daarvan worden door wisselwerkingen ook de 's nachts actieve organen (lever/galblaas en dikke darm/longen) belast. Door de nachtelijke duurbelasting wordt het reactievermogen van het organisme minder.


Bij een langdurige verstoring van de slaap zal naar de bron van deze verstoring moeten worden gezocht. Deze moet dan verwijderd worden evenals de inmiddels aanwezige stoortrillingen in het lichaam d.m.v. de bioresonantietherapie. Uit bovenstaande blijkt dat voldoende en gezonde slaap een voorwaarde is voor algeheel herstel van het lichaam.

4. Lichaamsbeweging

Leven is beweging, beweging is leven!


Gebrek aan beweging maakt dat lichaamsfuncties verslappen en leidt tot verzwakking van organen en vermindering van prestatievermogen evenals vermindering van het algehele welzijn.


Beweging daarentegen activeert, maakt lichaamsstoffen aan en voorkomt afbraak- en verouderingsprocessen. Beweging verbetert de versterking van het hart. Bloedvaten verwijden en de stofwisseling verloopt soepeler en bloedvolume en lymfvloed nemen toe. Daardoor wordt aanvoer en afvoer van de cellen beter en de regulatietijd korter. Wat de stofwisseling betreft wordt de suikerverwerking bevorderd en hebben lever en alvleesklier minder te verwerken. De energiewinning uit vetten wordt gestimuleerd en de vetstofwisseling geoptimaliseerd. Uit het bindweefsel worden afzettingen gemobiliseerd en uitgescheiden. Via de extra ademhaling wordt CO2 uitgeademd en daarmee de zuur/base-verhouding gereguleerd.


Een lichaam dat gezond wil blijven, moet in beweging blijven en dat geldt ook voor een lichaam dat wil worden genezen. Genezing is zonder beweging niet mogelijk. Ga minimaal één maal per dag twintig minuten wandelen.

5. Psychosociale situatie

Vermijdt stress zoveel mogelijk!!